DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
Film:-:-:-:Lví král

Čawes můj první článek je nakonec(po dlouhém rozhodování)o Lvím královi 1!

 

ZDROJ-fanart.com

Všude tam, kam až slunce dosáhne, se rozkládá spořádaná a barvitá zvířecí říše. Přísně a spravedlivě tam vládne lví král Mufasa, který udržuje rovnováhu a řád, drží na uzdě svého zapšklého a neustále intrikujícího bratra Scara a s láskou otců a moudrostí vládců vychovává svého syna a nástupce Simbu. A ten mu často přidělá hluboké královské vrásky, třeba když se (nenápadně nasměrován proradným strýčkem) vypraví do země zrádných hyen na sloním hřbitově, za zakázanou severní hranicí stínů. Tentokrát to ještě Mufasa stihl a vyděšeného Simbu i s jeho kamarádkou Nalou zachránil. Ale neúnavný podrazák Scar jen protáhl kostnatou lví čelist a připravil další past, která tentokrát sklapla dokonale. Zdivočelé stádo, hnané na jeho příkaz potměšilými hyenami by bezbranného Simbu určitě zadupalo do země, ale i tentokrát ještě dokázal Mufasa zasáhnout. Při zoufalé záchranné akci však, s vydatným přičiněním svého po trůnu toužícího bratra, zahyne. Protřelému mystifikátorovi Scarovi pak už nedá moc práce přesvědčit vyděšeného Simbu, že je zodpovědný za otcovu smrt a měl by neodkladně uprchnout ! A tak se Scar se svojí hyenní suitou konečně dostane k moci - zatímco Simba si najde nové zvířecí přátele Pumbuu a Timona, s nimiž v duchu bezstarostné filozofie Hakuna Matata vyroste do majestátní lví podoby. Ale země jeho otce strádá, královská krev se nezapře a kdesi na hvězdné obloze si (již poněkud znepokojený) Mufasa hluboce oddychl, když probuzený Simba razantně vyrazil v jeho královské stopě...

Režie Roger Allers, Rob Minkoff Herci Matthew Broderick, Joseph Williams, Jonathan Taylor Thomas, Jason Weaver, James Earl Jones, více...

O filmu

"Film Lví král měl obrovský dopad na divácké publikum a naše studio. Dočkal se nadšeného přijetí a stal se součástí kultury. Byl přeložen do 32 dvou jazyků, protože jeho hlavní myšlenka o životě ve společenství, cestě vzhůru, nalezení svého místa a přijmutí zodpovědnosti oslovuje lidi po celém světě. Hned po svém uvedení se tento film stal něčím, o co se lidé chtěli podělit s ostatními. Chtěli se podělit o jeho poselství, obsah, úžasné výtvarné provedení, skvělou hudbu a silnou hlavní myšlenku. A na velkoformátové verzi je úžasné to, že mohou jít do kina a podělit se o celý úžasný zážitek znovu. Obří plátno je pro film obrovským přínosem," říká prezident společnosti Walt Disney Feature Animation a vedoucí výroby filmu Thomas Schumacher.

"Zhlédnutí Lvího krále na obřím plátně je zcela výjimečný způsob, jak si film vychutnat," říká Hahn. "Nejen že se člověk na film dívá, ale má pocit, jako by byl přímo jeho součástí. Velkoformátová plátna jsou vysoká jako šesti až osmipatrový dům a divák je obklopen obrazem, který pokrývá celé jeho periferní vidění. Kromě obrazu je divák obklopen také zvukem - když se proto ve filmu prožene zdivočelé stádo pakoňů, divák se cítí, jako by stál uprostřed pláně a zvířata probíhala okolo něj. Cítí, jak se stádo přibližuje a jeho hrudník se začíná třást spolu s půdou pod jeho nohama, což dokonale propojuje jeho smysly s děním na plátně. Lví král se vzhledem ke svému působivě znázorněnému prostředí, jehož součástí jsou nádherné západy slunce a mlhavá rána, pro obří plátno obzvláště hodí. Člověk se cítí, jako by se do toho malebného prostředí vydal na výlet. A právě tento pocit dokáží velkoformátové filmy navodit lépe než cokoliv jiného."

Prezident Walt Disney Studios Dick Cook dodává: "Tento snímek je skutečně výjimečný a neexistuje nic, co by se vyrovnalo tomu vidět jej na obrovském plátně. Je to ten nejdokonalejší způsob, jak si tento film vychutnat. Viděl jsem Lvího krále snad stokrát, ale když jsem jej poprvé zhlédnul v tomto formátu, byl jsem hluboce dojat a zamiloval jsem si jej ještě více než předtím. Když tento film člověk zhlédne na plátně vysokém jako osmipatrový dům, je to opravdu kouzelný zážitek. Jedná se o zcela nový způsob, jak si tuto novodobou klasiku užít."

Za pomoci podmanivého příběhu, dechberoucí animace, pestrých postaviček a Oscarem oceněného hudebního doprovodu vypráví film příběh malého lvíčka Simby, který se nemůže dočkat, až vyroste a stane se po vzoru svého otce lvím králem. Náhlá smrt jeho otce Mufasy a falešné jednání strýce Scara jej však donutí k odchodu do vyhnanství a zavádí jej na hrdinskou cestu k nalezení sebe sama. Za neutuchající pomoci svých legračních ochránců - prasátka Pumbaa a munga Timona - Simba postupně vyroste v dospělého lva. Když se smíří se svým osudem, vrací se zpět domů, aby dal věci znovu do pořádku.
Lví král se poprvé objevil v kinech v roce 1994 a s tržbou překračující 771 milionu dolarů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob. Osm let po svém prvním uvedení si stále drží své prvenství jako komerčně nejúspěšnější animovaný snímek a zaujímá 10. místo v žebříčku největších kasovních trháků všech dob. Kromě toho slavil mimořádný úspěch také u filmových kritiků.

Po rekordním úspěchu na plátnech kin se stal Lví král také nejprodávanějším filmem v historii domácí zábavy (jen v USA se prodalo více než 30 milionů nosičů). Později také inspiroval vznik jednoho z nejúspěšnějších divadelních představení na Broadwayi - hra The Lion King v režii Julie Taymor měla premiéru 13. listopadu 1997 a postupně se stala celosvětovým divadelním fenoménem. Do dnešního dne ji zhlédlo přes 15 milionů diváků a celkem vydělala přes 900 milionů dolarů. Mezi mnohá ocenění, které hra získala, patří 30 významných cen včetně šesti Tony Awards, osmi Drama Desk Awards, šesti Outer Circle Awards a ceny Grammy.

Oblíbené postavy ze Lvího krále jsme mohli vidět také v jeho druhém pokračování The Lion King II: Simba's Pride, které vyšlo pouze na videu. Timon a Pumbaa se poté objevili ve svém vlastním televizním seriálu The Lion King's Timon and Pumbaa, který se začal vysílat v roce 1995. V současné době se připravuje videofilm The Lion King 1-1/2, kde je původní příběh podán ze zcela odlišné perspektivy - očima Timona a Pumbaa.

Původní Lví král vznikl v režii dvou veteránů studia Disney - Rogera Allerse a Roba Minkoffa. I přes jejich četné zkušenosti s animovaným filmem se v obou případech jednalo o režijní debut. Allers se poté podílel na vzniku dalších filmů z produkce Disneyho a byl nominován na cenu Tony Award za literární předlohu k divadelnímu představení The Lion King, kterou napsal s Irene Mecchi. V současné době se připravuje na natáčení krátkého animovaného filmu na motivy pohádek Hanse Christiana Andersena The Little Match Girl. Rob Minkoff navázal na úspěch Lvího krále filmy Myšák Stuart Little a Myšák Stuart Little 2, které zrežíroval. Momentálně natáčí film The Haunted Mansion.
IMAX
Lví král je čtvrtým celovečerním filmem z produkce studia Disney, který bude promítán na obřím filmovém plátně. Prvním z nich byl film Fantazie 2000, který měl v kinech IMAX premiéru 1. ledna 2000. V roce 2002 následovala filmová klasika Kráska a zvíře, doplněná o zcela novou hudební scénu, a nedávno vydaný film Planeta pokladů se zapsal do filmové historie jako první snímek, který vyšel zároveň v obyčejné i velkoformátové verzi. Do budoucna studio připravuje několik hraných filmů, které jsou navrženy přímo pro kina IMAX. Patří mezi ně film Black Stallion, projekt Jamese Camerona Ghosts of the Abyss a dokument o životě v divočině Birds of Prey.

Místo prostého zvětšení 35mm negativu se filmaři rozhodli film znovu vytvořit z původních digitálních informací, což ve výsledku přispělo k mnohem jasnějšímu a ostřejšímu obrazu. Změna formátu trvala déle než rok a vyžadovala účast špičkových odborníků, v jejichž čele stál producent Don Hahn s režisérem Rogerem Allersem. Průběh renovace konzultovali s Robem Minkoffem, který v té době natáčel film Myšák Stuart Little 2.

Původní Lví král je ve své digitální podobě uložen na 8 754 datových CD nosičích a v součtu zabírá přes 2,2 terabajtů. Původně byl film uložen na 4 331 datových páskách, avšak později byl převeden na kompaktní disky kvůli jejich vyšší spolehlivosti. Po provedení úprav pro IMAX a přidání dodatečné animace se objem zdrojových dat k filmu rozrostl na 3,6 terabajtů (12 156 CD).
Pro Allerse byla příprava filmu pro velkoformátovou projekci příležitostí napravit některé chyby, které se vyskytly v původním verzi. "Jedním z prvků v původním filmu, se kterými jsem nikdy nebyl zcela spokojen, je vodopád ve scéně, kterou doprovází píseň Can You Feel the Love Tonight," vysvětluje Allers. "Voda měla působit jemně, ale nakonec vypadala jen jako rozmazaný pruh. Zkrátka nevzbuzovala dojem padající vody. Tuto scénu jsme dělali až nakonec a už jsme zkrátka neměli dostatek času. Při převodu jsme ale dostali možnost chybu napravit a propůjčit vodě mnohem realističtější vzhled. Také jsme upravili barevnou paletu a přepracovali efekt, který byl použit pro animaci oblohy. To pomohlo vylepšit stínování postav ve scéně, ve které Simba a Nala kráčejí dolů ze skály. Nyní jsem s tím opravdu spokojen. Jsem moc rád, že na plátně konečně vidím realisticky působící padající vodu."

Dalším důvodem nespokojenosti byla pro Allerse hudební scéna Just Can't Wait to be King. "Zpívající krokodýli v této scéně nikdy nevypadali dobře. Scéna je sice velmi krátká, ale i přesto je zřetelné, že jejich grafický návrh nebyl bezchybný. Při převodu formátů jsme mohli znovu nakreslit krokodýly i ptáky v jejich tlamách a naanimovat je odlišným způsobem. Došlo také ke změnám v barevné paletě. Nyní tato scéna do filmu mnohem lépe zapadá."

Po dokončení všech potřebných úprav byl film s použitím nejmodernějších technologií nasnímán na 65mm negativ. Každé políčko filmu bylo nasnímáno zvlášť pomocí digitální laserové kamery.
"Úkolem našeho oddělení je převést počítačovou animaci na filmový pás v nezměněné podobě, tedy v takových barvách, kontrastu, sytosti apod., jaké autor zamýšlel. Hotové animace dostáváme v digitálních souborech. Ty pak zpracováváme pomocí digitálních filmových rekordérů, které převádějí tyto soubory na světlo - to je poté exponováno přímo na políčko filmového pásu. Při převodu velkoformátových filmů využíváme všech výhod nových filmových materiálu, kamerových technologií a laboratorních postupů," vysvětluje vedoucí oddělení pro práci s kamerami Joe Jiuliano.

O hudbě

Ve filmů Lví král se filmařům podařilo dát dohromady trio hudebních umělců, kteří společně vytvořili jeden z nejúžasnějších týmů v dějinách studia. Výsledek jejich práce byl nominován celkem na 4 Oscary (za písně Circle of Life, Hakuna Matata a Can You Feel the Love Tonight a za hudební doprovod), z nichž dva získal, a několik dalších významných cen.

Autor textů Tim Rice byl prvním členem budoucího tria, který na filmu pracoval. "Lidé ze studia se mě ptali, jestli mě napadá někdo, kdo by mohl k filmu složit hudbu. Řekli mi, ať si vyberu kohokoliv a ať vyberu toho nejlepšího. Řekl jsem jim, že Elton John by byl určitě skvělý, ale že s největší pravděpodobností odmítne, protože je velmi zaneprázdněn a nepracoval na hudebním doprovodu k filmu již více než čtvrt století. Poté Eltona oslovili a on k mému úžasu nabídku přijal."

"Využil jsem této šance, protože jsem věděl, že je Disney špičkové studio a navíc se mi příběh ihned zalíbil. Disneyho filmy jsou nesmrtelné a dospělí diváci jsou jimi okouzleni stejně jako děti. Pro mě byl tento projekt velkou výzvou, protože jsem musel napsat jiný druh hudby, než píši běžně. Byl jsem rád, že se film týkal zvířat, protože Kniha džunglí je jedním z mých nejoblíbenějších filmů od Disneyho. Myslím, že Lví král je nejzábavnější film, který od Knihy džunglí ve studiu Disney natočili. I když, dost možná je to ten úplně nejzábavnější film od Disneyho," říká Elton John.

"Přibližně 95% textů, které jsem do dnešního dne napsal, vzniklo až po dokončení hudební složky," vysvětluje Rice. "Elton je jedním z mála skladatelů, kteří jsou rádi, když mohou při skládání pracovat s předem napsaným textem. V případě Lvího krále se tato zvláštnost ukázala být velmi důležitou, protože jedním z klíčových aspektů animovaných filmů od Disneyho je absolutní dokonalost dějové linie. Od příběhu se odvíjí všechno ostatní."

"Byl jsem ohromen Eltonovým skvělým způsobem práce a jeho rychlostí," pokračuje Rice. "Vždycky říkal, že pokud se mu nepodaří proměnit myšlenku v píseň během 20 minut, prostě ji zahodí. Byl jsem svědkem toho, jak skládal hudbu k písni Circle of Life. Přibližně ve dvě hodiny odpoledne jsem mu předal text, který předtím nechtěl. Okolo půl třetí byl s písní hotov a nahrával skvělé demo."

Z pěti písní, které Elton a Tim pro Lvího krále napsali, vybočuje Circle of Life určitým způsobem z řady. Svým pojetím nejdokonaleji vyjadřuje myšlenku celého filmu, a proto zní už v jeho úvodu. Ústřední vokál nazpívala Carmen Twillie.

"Hlavním motivem Circle of Life je fakt, že všechno spolu navzájem souvisí a že každý tvor má zodpovědnost vůči někomu jinému," říká Rice. "Všichni jsme spoutáni dohromady. Žádný člověk (ani lev) není ostrov. Tato silná píseň udává tón celého filmu a myslím si, že díky ní je jeho začátek velmi působivý."

Velký podíl na síle této písně a celého hudebního doprovodu filmu má třetí člen autorského tria - skladatel a aranžér Hans Zimmer. Díky jeho jedinečným schopnostem měnit pojetí skladeb získaly Eltonovy písně nádech afrického prostředí. Zimmer obohatil melodie o autentický zpěv lidí z domorodých kmenů a upravil aranže tak, aby rytmy a instrumentace vzbuzovaly asociace na Afriku. Zpěvák a aranžér Lebo M., který se v Africe narodil, pomohl Zimmerovi nalézt vhodné vokalisty. Nahrávání partů probíhalo v Los Angeles, Londýně a Jižní Africe. Lebo M. je autorem nápěvu, kterým začíná píseň Circle of Life, a také ostatních textů v řeči domorodců z kmene Zulu, které ve filmu zaznívají.

"Tim a Elton napsali skvělé písně a Hans Zimmer je proměnil ve skladby, které pak znějí ve filmu," vysvětluje Hahn. "Elton má dar komponovat chytlavé a nezapomenutelné melodie, které přivádějí člověka k dojetí. Vkládá do hudby své emoce. Hans pak pomocí bicích nástrojů a procítěných vokálních aranží dodává těmto písním úplně nový rozměr. Díky svým schopnostem zdůraznit hudbou emotivní zabarvení příběhu se pak v určitém smyslu sám stává jeho vypravěčem."

ZDROJ---pandikanime.blog.cz

Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek